Meer rust door aandacht

12 maart 2018
Leven in het NU, hoe doe je dat?

Waarom trainen we ons lijf om sterker te worden, eten we gezond om meer energie te krijgen maar laten we onze geest op hol slaan? Bij mentale training denken we nog niet aan gezondheid. Dat doen we pas als het misgaat, overspannenheid op de loer ligt en we bij een psycholoog terecht komen.

Ik ben ervan overtuigd wat we een gelukkiger leven leiden als we ook ons brein sterker maken door aandachtstraining. Door BewustZijn te creëren en uit de Doe-stand te komen.

​Hieronder een aantal tips.

"Check in" bij jezelf

Ga rustig zitten op een stoel met rechte rug en voeten op de grond. Volg het ritme van je ademhaling. Je adem is je anker en daar kun je altijd naar terug. Leg je hand op je buik en probeer naar je buik te ademen. Doe dit 5 minuten.

Zet al je zintuigen "aan"

KIJK, LUISTER, VOEL, PROEF, en RUIK. Hoe? Heel makkelijk, neem een stuk fruit mee en ga de natuur in, luister naar de vogels, voelt het briesje, ruik de bloemen, zie de wolken. Geniet er extra van nu de lente er aan komt.

Zie je zorgen als wolken die voorbij drijven

Je hoofd is er om na te denken en wil graag voor jou een oplossing bedenkt voor problemen. Alleen ’s-nachts kunnen de problemen niet opgelost worden. Als je ligt te piekeren zie je gedachten als wolkjes die voorbij drijven. Realiseer je dat het van tijdelijke aard is, en dat alles ’s-nachts erger lijkt dan het daadwerkelijk is.

Herken stress en neem afstand

Stress is onze reactie op een echte of ingebeelde dreiging of gevaar. Het lichaam is goed uitgerust om stress te hanteren. Het hormoon- en zenuwstelsel komen beide in actie wanneer er stress is. Het hart gaat sneller kloppen, het bloed trekt naar de spieren, bloeddruk en spierspanning stijgen; alles is erop gericht om te vluchten of te vechten. Handige reactie als je oog in oog staat met een tijger of je bijna wordt aangereden door een bus. Maar de meeste werkstress, zoals naderende deadlines, of een te groot perfectionisme, zitten in je hoofd, in je gedachten. Voor het lichaam maakt het geen verschil of je stress krijgt door een tijger of gedachten. Je lichamelijke reacties zijn hetzelfde. Je kunt minder goed nadenken. Probeer op zo een moment afstand te nemen van de situatie door bij jezelf in te checken.  En kijk vanuit rust naar jezelf van een afstandje wat het beste is om nu te doen of te laten. Zo voorkom je dat je handelt vanuit paniek en een verkeerde beslissing neemt.
Heb geduld te wachten tot de modder zakt, het water helder wordt. Verblijf in stilte tot de juiste handeling vanuit zichzelf ontstaat.

Koester je mooie momenten

Houd een dankbaarheidsdagboek bij waarin je iedere avond opschrijft waarvoor je deze dag dankbaar was. Probeer iedere dag een nieuwe ervaring op te schrijven. Door het gevoel van dankbaarheid op te schrijven te herbeleven en na te lezen word je echt gelukkiger!

Zorg goed en wees aardig voor jezelf

Realiseer je dat tegenslagen bij het leven horen en ook weer voorbij gaan. Bij een tegenslag zorg je extra goed voor jezelf en ben je niet te streng. Behandel jezelf zoals je een goede vriend zou helpen.

Delen: