Maak werk van (werk)Stress

20 november 2017
Afgelopen week was het de week van de werkstress. Een jaarlijks terugkerende week vanuit het Ministerie van Sociale zaken en Volksgezondheid.
Stress en beroepsziekte

Aandacht is nodig omdat burn-out beroepsziekte 1 is.  Volgens de WHO is het aantal mensen met een depressie of een angststoornis tussen 2013 en 2015 met 50% gestegen. De WHO voorspelt dat depressiviteit in 2030 volksziekte nummer 1 is. In deze bijlage 99 oplossingen voor werkstress.

(Werk) stress de oorzaak is van een ongezonde leefstijl:

1.      Een ongezond eetpatroon (te veel, te vaak, te onregelmatig, te zoet of te vet)
2.      Te weinig slaap omdat slaap gezien wordt als een sluitpost. Als je overdag geen tijd hebt voor jezelf dan ben je blij dat de ’s-Avonds laat eindelijk “me-time” hebt.
Slechte kwaliteit van slaap omdat je te weinig diepe en REM slaap waardoor je lichamelijk en geestelijk niet voldoende hersteld en niet uitgerust wakker wordt.
3.      Te weinig beweging. Omdat je moe bent en je jezelf niet meer kunt zetten tot bewegen.
4.      Als beloning van een drukke dag grijp je naar sigaretten of alcohol omdat je dat wel verdiend hebt en je denkt hiermee te ontspannen.

De balans tussen draagkracht en draaglast

Stress werkt als een vicieuze cirkel. Ik vind het steeds opnieuw weer een uitdaging om een ingang te vinden bij jou om deze cirkel te doorbreken. Je kunt hier zelf inzicht in krijgen als je de balans vindt tussen draagkracht (wat kun je aan) en de draaglast (wat wordt er van je verwacht, zakelijk en privé). Deze weegschaal moet steeds in balans zijn. Voel maar eens hoe dat voor jou is……..strek je linkerarm uit naar opzij en voel hoe daar alle taken op liggen die je moet doen zowel zakelijk als privé. Strek ook je rechterarm uit en voel je draagkracht, wat kun je aan, ben je lichamelijk en geestelijk in balans met je draaglast. Als het niet in balans is heb je twee ingangen:

1)      Je verlaagt je draaglast door minder taken uit te voeren.
2)      Je verhoogd je draagkracht door te werken aan lichamelijke en geestelijke conditie.

Verhoog je draagkracht door:

1.      Onderzoek waar je blij van wordt, en laat deze elementen terugkomen in je werk en privé. Je hoeft niet meteen een andere baan te zoeken, maar ga opzoek naar dat wat je blij maakt en bouw dit uit.
2.      Maak stress werk op privé bespreekbaar en vraag hulp. Mensen vinden het fijn je te helpen, maar dan moeten ze wel weten wat er speelt.
3.      Geef je grenzen aan en laat anderen er niet overheen gaan.
4.      Maak een lijst van dingen die voor ontspaninning zorgen, bijvoorbeeld: naar de film, sporten, theater, uit eten, doe aan yoga, mediteer, neem een bad, muziek luisteren, een boek lezen……….en plan de ME-time in voor jezelf. Zet maandelijks een kruis in je agenda op een dag en plan niets.
5.      Eet drie keer per dag een voedzame maaltijd en plan je gezonde tussendoortjes.
6.      Relativeer en onderzoek wat echt belangrijk voor je is.
7.      Beweeg iedere dag minimaal 30 minuten matig intensief, bijvoorbeeld (lunch) wandelen. En een aantal keer per week intensief zoals hardlopen of op hoog tempo fietsen.
8.      Doe 2 keer per week krachtoefeningen.
9.      Gebruik een alcohol en beeldschermen (smartphones en TV) voor het slapengaan maar ontspan met een boek of bad.
10.    Eet 250 gr groente en twee stuks fruit per dag.
11.    Drink 2 liter water (incl. koffie en thee) per dag.
12.   Plan afspraken met familie of vrienden en doe leuke dingen.
13.   Relativeer, hoe belangrijk is dit over 5 jaar?
14.   Stel jezelf 5 keer de vraag Moet Ik Dit Nu Echt Doen. Met steeds de klemtoon op een ander woord en kijk of je de taak alsnog uit moet voeren.
15.   Noem iedere avond 3 dingen op waarvoor je dankbaar was vandaag.

De geluksklaver

Het leven kan soms een stuk makkelijker zijn als we de lat net iets lager leggen en genieten van de weg en niet alleen van de eind bestemming. Dat gun ik jullie allemaal. De geluksklaver   heb is speciaal ontwikkeld om aandacht te geven aan alle facetten van het leven en kan je een stuk op weg helpen. Ik ben benieuwd of jij nog andere dingen hebt die je draagkracht vergroten. Laat het me gerust weten op  06-22666466. Ik gun je al het geluk van de wereld!!!

Delen: