Goede gewoontes maken gelukkiger

17 januari 2018
Handvatten bij het volhouden van je goede en het afleren van je slechte gewoontes
Zelfkennis

Geïnspireerd door het boek Steeds Beter van Gretchen Rubin vind je in dit bericht handvatten die je helpen bij het aanleren en volhouden van je nieuwe goede gewoontes of het stoppen van slechte gewoontes. Als we onszelf kennen, zijn we beter in staat om onszelf te managen, daarnaast helpt het om inzicht te krijgen in anderen en hén te begrijpen.

Zeven essentiële gewoontes die je gelukkiger maken
  • Gezonder eten en drinken.
  • Meer bewegen.
  • Goed en voldoende slapen, rustnemen ontspannen en genieten.
  • Meer tot stand brengen en minder uitstellen.
  • Goed met geld omgaan zodat je voldoende hebt.
  • Je huis en je leven vereenvoudigen, opruimen, schoonmaken en ordenen.
  • Meer energie steken in relaties met vrienden, familie en iets goeds doen voor een ander.
Goede en slechte gewoontes

Als we onze gewoonten veranderen, veranderen we ons leven. We kunnen voor besluitvorming kiezen om de gewoonten te selecteren die we willen creëren, we kunnen voor wilskracht kiezen om een begin te maken met de gewoonte. Als je jezelf een goede gewoonte hebt aangeleerd, of een slechte gewoonte hebt afgeleerd wordt dit een routine en gaat het vanzelf. Je hebt geen wilskracht meer nodig, het is net zo een automatisme als tandenpoetsen.

Interen en externe verwachtingen

We hebben te maken met twee soorten verwachtingen: interne (wat verwachten we van ons zelf) en externe (wat verwachten anderen van ons). Met deze zelfkennis is het eenvoudiger om van je goede gewoonte een routine te maken. Ieder van ons reageert anders op in- en externe verwachtingen, zo ontstaan en vier neigingen.

De vier neigingen zijn:
  • Volhouders reageren vlot op zowel externe als interne verwachtingen. Voor hen is het relatief makkelijk om nieuwe gewoontes aan te leren. Je begint er aan en zet door, je weet dat het niet altijd gemakkelijk is maar je haalt er voldoening uit en dat is jouw basis. Ondanks dat je voldoet aan je interne verwachtingen wees alert voor de valkuil van uitputting door volharding, want voor jou is opgeven geen optie.
  • Vragers zetten bij alle verwachtingen vraagtekens en zullen alleen aan een verwachting voldoen als ze geloven dat die hout snijdt. Lees, onderzoek en overtuig jezelf dat het zin heeft om een nieuwe gewoonte aan te leren. Dit is jouw basis om te slagen.
  • Plichtsgetrouwen reageren vlot op externe verwachtingen, maar hebben de grootste moeite om te voldoen aan innerlijke verwachtingen. Zorg dat je medestanders hebt of een stok achter de deur als je wat wilt veranderen. Spreek bijvoorbeeld met iemand af om te gaan sporten, dat helpt je. Of zoek begeleiding (bijvoorbeeld een coach) zodat je verantwoording af moet leggen.
  • Rebellen moeten niets van verwachtingen hebben, of ze nou extern of intern zijn. Kijk wat je eerder gedaan hebt om veranderingen tot een succes te maken. Jij doet het op jouw manier zoals het jou uitkomt. 
Tot slot
  • Begin meteen, ieder moment is een goed moment.
  • ​Voer je nieuwe gewoontes op vaste momenten uit.
  • Start met iets kleins en als het werkt voeg een volgende toe.
  • Als blijkt dat dat gewoonte niet werkt stop er mee en zoek er een die beter bij je past.
  • Omring jezelf met positieve mensen die je steunen in jouw doel.
  • Als het even tegen zit, focus op je doel.
  • Vallen en opstaan hoort bij je groeiproces. Sta vooral op en blijf niet liggen!

Heb je vragen? Neem gerust contact met me op. Ik help je graag.

Heel veel succes,

Groetjes Karin

Delen: