8 Tips om lekker in je vel te zitten tijdens en na de feestmaand

4 december 2016
Geniet van de decembermaand en maak jouw "gezond en fit plan" zodat de verleidingen je niet overvallen.

De gezellige december maand is begonnen. In december genieten we allemaal van veel gezelligheid en extra lekker eten. Het begint met Sinterklaas en dan volgen de Kerst  en Oud & Nieuw. Het zijn maar 4 dagen in deze maand, dan blijven er nog 27 dagen over om gezond te leven. Om me heen hoor ik mensen die bang zijn om aan te komen, maar bedenk dat het risico om aan te komen in elf maanden vóór december groter is dan in deze ene maand. Wel zijn de verleidingen in de december maand groter dan in de andere maanden.

Gezond en fit plan

Door bewust om te gaan met de verleidingen voorkom je dat ze je overvallen. Je eet te veel (ongezond) eet en daardoor zit je niet meer lekker in je vel zit​. Ook kan het zijn dat je te veel drinkt, te weinig slaapt of beweegt. Met onderstaande 8 tips kun je gezond en verantwoord genieten van de december maand. Als je bij iedere tip de vraag die op het einde staat voor jezelf beantwoord, heb je jouw "gezond en fit plan" voor december 2016 gemaakt.
Heel veel succes.

Tip 1: houdt het ritme van 3 maaltijden per dag

Eet de gehele dag je standaard voeding, zorg dat je niet onnodig veel honger hebt waardoor je bij het kerstdiner gaat over-eten. Zorg dat je voldoende gegeten hebt voordat je de deur uit gaat op bezoek of naar de supermarkt, zo voorkom je onnodige verleiding omdat je honger hebt.
Bedenkt: als je kauwgom of een appel eet terwijl je boodschappen doet, koop je minder ongezonde producten.

Tip 2: blijf bewegen: juist in december

Ook tijdens de december maand zijn er voldoende mogelijkheden om te (blijven) sporten. Maar lukt dat niet probeer dan iedere dag een stevige wandeling van minimaal een half uur te maken. Zeker na het kerstdiner is het heerlijk om met z’n allen een frisse neus te halen.
Bedenk: voor welke beweging kies ik december?

Tip 3: ben je gastheer-vrouw? Zorg zelf voor gezonde gerechten

Als je zelf gasten mag ontvangen kies dan bewust voor gezonde voedzame gerechten. Ook kun je bewust de porties aanpassen door te eten van kleinere borden. Ga voor verse groente, voeg fruit toe en zet kannen water me munt en citroen op tafel.
Bedenk: welk gerecht ga ik maken?

Tip 4: koop bewust in en gooi restjes weg

Maak een lijstje voordat je boodschappen gaat doen. Het voorkomt dat je in de verleiding komt om extra (ongezonde) producten te kopen. Meestal houden we eten over, en bedenk als je het in huis hebt, eet je het op. Want weggooien vinden we zonde.
Bedenk: wat is erger; weggooien in de prullenbak of weggooien in mijn eigen lijf?

Tip 5: voel je niet schuldig

Als je jezelf een dag te buiten bent gegaan aan al het lekkers, voel je vooral niet schuldig. Je word niet dik tijdens die enkele feestdagen in december, maar door wat je op alle andere dagen van het jaar doet. Iedereen maakt wel eens een foutje, leer er van zodat je het de volgende keer kunt voorkomen. En bedenk, niet het vallen is erg, maar het blijven liggen en niet meer opstaan en dus dooreten, dat kun je voorkomen. Je kunt een extra (lange) wandeling gaan maken of eventueel de volgende dag extra goed op je voeding letten. Tegelijkertijd is het ook zonde als je december als excuus gebruikt om je totaal te buiten te gaan aan veel, vet en ongezond eten. Dus geniet, maar doe dat vooral bewust.
Bedenkt: wat wil ik doen om mijn extra calorieën te verbranden?

Tip 6: eet rustig, drink met mate en geniet bewust

Tijdens de feestdagen eten we meestal exclusieve gerechten die we door het jaar heen niet vaak eten. Lekker eten kan een grote vijand zijn, want de kans bestaat dat je, terwijl je eigenlijk al vol zit, maar door blijft eten. En een te volle maag voelt echt niet fijn. Stop dus met eten als je verzadigd bent. Tijdens het eten, neem je de tijd. Wie rustig eet, proeft de smaak veel intenser. Zo geniet je veel meer van al het lekkers en je lichaam is eerder verzadigd. Een win-win situatie dus!
Tijdens deze dagen drinken we ook makkelijker alcohol. Alcohol is een echte dikmaker. In wijn zitten ongeveer 100 kcal en in bier 125. Wissel water met wijn af. Maak met jezelf afspraken. Drink bijvoorbeeld wel een glas wijn tijdens het eten, maar ’s avonds niet meer. Zo heb je het beter onder controle.
Bedenkt: hoe wil ik me voelen aan het einde van de dag/maaltijd?

Tip 7: kies voor een balansdag na een feestdag

Heb je gezondigd tijdens het sinterklaasfeest of tijdens het heerlijke kerstdiner? Eet dan de volgende dag bewust wat minder. Je krijgt minder calorieën binnen en je lichaam krijgt ook de kans de grotere hoeveelheden eten van de dag ervoor goed te verwerken. Kies voor fruit, groente, soep, een licht ontbijt en drink veel water en thee tijdens je balansdagen.
Bedenkt: welke dagen zijn dat voor mij?

Tip 8: ontzeg jezelf niets!

Dit klinkt misschien raar, maar probeer jezelf niets te verbieden. Je mag al het lekkers hebben, maar het is een eigen keuze om het niet te vaak te doen. Hierdoor is er geen reden om medelijden te hebben met jezelf, jouw lekker-momentje komt nog wel want jij bepaalt wat je wel en niet eet.
Bedenk: welke keuzes maak ik vandaag?

Fijne ontspannen feestmaand toegewenst

Ik wens je een ontspannen en fijne tijd met je vrienden en familie. Eet waar je van houdt, geniet er van en voel je niet schuldig. Pak na de feestdagen je gezonde leefstijl weer op en maak de feestdagen niet een feestmaand plus twee weken uitloop.
Heb je vragen over je leefstijl, ik help je graag. Je kunt me bellen op 06-22666466.

Groetjes Karin

Delen: